Kunderna skriker och konkurrenterna hävdar att de snart kan leverera! Det lilla företagets framtid står på spel, men roboten är inställd på att gänga muttrar. Vi söker nu Sveriges vassaste lag som kan trimma roboten för att inför publik visa att den klarar utmaningarna. Här kan du läsa mer om tävlingsuppdraget som beskrivs nedan med reservation för mindre ändringar.

Vad är tävlingsuppdraget mer konkret?

  • Programmera en robotarm att utföra ett antal utmaningar

För att kunna rädda det lilla företaget har handlingen förlagts till Innovatum Productionstekniska Center i Trollhättan, där arbetet pågår med att installera roboten på plats. Som tur är kan lagen bekanta sig med tävlingsmiljön genom att simulera, men tävlingens slut demonstration görs live, med fysiska produkter och inför publik!

Utgångläget för lagen är tillgång ABB RobotStudio simuleringsmiljö och Microsoft Visual Studio, vilket innebär att programmering med C#, ligger nära till hands.

Hur går det till på tävlingsdagen?

På tävlingsdagen samlas lagen på Innovatum Innovatum Productionstekniska Center, Trollhättan Karta där det finns gott om stöd och miljöer som underlättar arbetet.

Det lilla företaget behöver hjälp med flera delar av sin tillverkningsprocess:

Ingående komponenter har levererats från en underleverantör som har blandat ihop flera beställningar – klarar en robot att välja rätt komponenter? De måste i sin tur placeras i rätt mall – personalen är darrhänt och vägrar chansa, istället föreslår de att en stadig robotarm ska göra jobbet.

De exakta utmaningarna, exempelvis att programmera roboten så att den staplar saker på ett visst sätt, ges vid introduktionen på tävlingsdagen.

Hur vinner vi?

En jury bedömer resultaten utifrån i förväg givna kriterier där tid är en av flera utslagsgivande faktor – vilket lag hinner mest? Därtill bedömer juryn en mer kvalitativ uppgift somn lagen presenterar i slutet av tävlingshelgen. Första pris i Sweden Robot Hack är i år ett stipendium på 10,000 kr.

Hur ser tidplanen ut?

Tävlingen går av stapeln den 12 Nov, på Innovatum Productionstekniska Center i Trollhättan, och löpande information kommer ges här på sajten. Här kan du se det preliminära tidsschemat

Lagen anmäler sig senast 22 Oktober 2016. Anmäl er här!

Den 12 November får lagen underlag så att de kan förbereda sig för de olika utmaningsmomenten och om man vill börja skriva generiska applikationer, som går att detaljanpassa när de exakta uppgifterna offentliggörs på tävlingsdagen. Omfattningen på förberedelserna avgör du och ditt lag själva och det handlar mer om att få en inblick på förhand för att genomföra den absoluta merparten av arbetet på tävlingshelgen.

Hur ser vi till att vi är förberedda i övrigt?

Sammanfattningsvis kan det vara en fördel om lagen är:

  • Vana vid Microsoft Visual Studio och Windowsprogrammering
  • Bekanta med en av .NET programmeringsspråken C# eller Visual Basic.NET
  • Vana från objektorienterad programmering

Vad ska vi ta med oss?

  • Datorermed Windows och nödvändiga program kommer finnas, men önskas egen dator får detta görna tas med.